Asendia uses cookies to be able to provide you with the best possible service. If you continue to surf on the page, you consent to the use of cookies.

I consent.
Direct Marketing » Trends, Best Practice | 19.12.2013

Blijvende relevantie voor Print DM

 

Veel doemdenkers beweren dat print zijn langste tijd heeft gehad. Volgens Sonja van Dorslaer, General Manager van Asendia België, ligt dat toch genuanceerder. “Cijfers tonen een blijvend belang van Print Direct Mail in de multi-channel marketingmix aan. De consument waardeert Print Direct Mail en ervaart het zelfs als onontbeerlijk. De multi-channelmix is niet meer weg te denken, maar Print Direct Mail zal zich wel moeten aanpassen.”

Direct mail vormt een belangrijk onderdeel binnen e-commerce om acquisitie te verwerven, vervolgt Van Dorslaer. “Uit onderzoek in bijvoorbeeld Frankrijk blijkt dat 97 procent van de Fransen die een Print Direct Mail ontvangen deze ook daadwerkelijk lezen of in ieder geval screenen. DM research in FranceEn 25 procent van de Fransen die online kopen zouden dit niet doen als ze geen catalogus toegestuurd zouden krijgen. Een vergelijkbaar onderzoek in Groot-Brittannië wijst uit dat 82 procent van de ondervraagden direct mailings ook daadwerkelijk bekijken. Ter vergelijk: een aanbieding via de e-mail wordt slechts door 11 procent bekeken. En 44 procent ondervraagden heeft daadwerkelijk stappen ondernomen na het ontvangen van een Print Direct Mail, waarvan 29 procent tot aankoop is overgegaan.”


Print Direct Mail


Sonja van Dorslaer geeft vier belangrijke redenen waarom Direct Mail onderdeel zou moeten uitmaken van een multi-channel strategie.  “Ten eerste komt Direct Mail gegarandeerd op de ‘deurmat’ terecht en omzeilt de tot SPAMgetitelde berichten. Op die manier is het mogelijk een emotionele band op te bouwen met de ontvanger. Aan de andere kant geeft het mogelijkheden om direct te linken naar de website. Ten derde kan Direct Mail geïntegreerd worden in andere online middelen, zoals digitale uitgaven, mobiele apps, social media en ga zo maar door. Tot slot werkt Direct Mail bewezen conversie verhogend. Zalando stuurt niet voor niets Print Direct Mail en zelfs Google doet hieraan mee met een mailing om Adwords in te zetten.”

Asendia is ontstaan uit een samenwerkingsverband tussen Swiss Post en het Franse La Poste. Asendia heeft als doel de internationale postactiviteiten van beide partijen voor rekening te nemen. “Dankzij een grote geografische spreiding en een ons uitgebreide serviceaanbod, zal Asendia een sterke lokale en wereldwijde partner in de internationale postmarkt zijn. Het doel is om uiteindelijk wereldleider te worden in B2C-oplossingen voor de internationale postmarkt. En dat met behulp van onze beproefde upstream & downstream expertise voor post, catalogi, pers en kleine artikelen in te zetten.”

“De multichannelmix Is niet meer weg te denken”


Distributieoplossingen


Asendia hanteert een aantal standaard distributieoplossingen.
“Wij bieden betrouwbare en flexibele oplossingen voor distributie, zowel brieven als pakketten, ongedacht de sector. Grensoverschrijdende distributie was nooit makkelijker, van betrouwbare alternatieven voor tracering en levering tot verzekering en eenvoudige retouropties. We maken grofweg onderscheid in drie mogelijkheden:

  • country-tracked goods
  • fully-trackes goods
  • premium goods

In geval van de eerste keuzemogelijkheden geven wij de klant informatie over wanneer de goederen, brieven of kleine pakketten zijn verzonden of in het land van bestemming zijn aangekomen. Als extra optie kan gekozen worden voor een e-mailbericht. Zo wordt de ontvanger moeiteloos geïnformeerd over de leveringsstatus. Wereldwijd. Bij fully-tracked goods bieden wij traceringsberichten in de verschillende stadia tot aan de definitieve levering aan de ontvanger. De leveringsinformatie is binnen 24 tot 48 uur beschikbaar. Voor internationale klanten is keuze uit verschillende leveringsalternatieven (thuislevering of persoonlijke levering na handtekening) en twee verzekeringsniveaus.”

De eerste twee niveaus gelden voor goederen tot 2 kilogram. Bij premium goods wordt een snelle, geüpdate traceerinformatie geboden, alsmede een hoger maximumgewicht tot 30 kilogram. Hierbij is volgens Sonja van Dorslaer keuze uit meerdere leveringsalternatieven en drie verzekeringsniveaus.
“Er is keuze uit thuislevering, persoonlijke levering of levering bij het dichtstbijzijnde afhaalpunt van de distributeur, waarna de ontvanger een sms krijgt. Wereldwijd goederen verzenden ging nooit makkelijker. Een contract, een system voor voorbereiding en tracering, en toegang tot vele lokale leveringspartners die gespecialiseerd zijn in B2C. Dat is Asendia.”

Sonja Van Dorslaer
General Manager van Asendia België

Published in ONLINE RETAILER, November 2013